PENDAHULUAN
Pada zaman negara Malaysia yang pesat membangun ini penggunaan ICT
semakin meluas kepada semua golongan tidak terhad kepada golongan pekerja dan
dewasa sahaja tetapi kanak-kanak juga tidak ketinggalan dalam mengikut rentak
arus globalisasi ini. Kanak-kanak kini juga sudah tahu menggunakan komputer.
Mereka boleh membuka dan menutup komputer. Mereka juga boleh menerokai
perkara-perkara baru. Namun sejauh manakah ICT boleh membawa manfaat kepada
kanak-kanak khususnya dalam pendidikan awal kanak-kanak kerana ICT juga boleh
membawa keburukan kepada mereka.
PENDIDIKAN TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN
KOMUNIKASI KANAK-KANAK
Teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) semakin memain peranan penting dalam kehidupan kita sehari-hari. Melalui ICT, dunia seolah-olah berada dalam satu ruang lingkup yang amat sempit kerana ia mudah dicapai dan diteroka. Dalam sistem pendidikan, ICT dikatakan mampu menyelesaikan masalah pengajaran dan pembelajaran secara berkesan. Bagi pengajaran pembelajaran kanak-kanak di prasekolah, ICT perlu diintegrasikan supaya proses pengajaran dapat berjalan dengan berkesan, menarik, mencabar dan interaktif. Kajian Clements (1987) serta Hough dan Ellis (1997) mendapati ICT boleh membantu kanak-kanak menghasilkan sesuatu yang kreatif. |
KENAPA PENDEKATAN TEKNOLOGI
MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI ?
Pendekatan ini digunakan untuk:
1. Membantu
proses pengajaran dan pembelajaran.
2. Memperolehi
maklumat.
3. Berinteraksi
dengan bahan untuk belajar sendiri dan bersama rakan sebaya.
4. Memperkayakan
pengalaman pembelajaran.
|
Blog ini dapat membantu para guru dan ibu bapa untuk mendapatkan idea-idea yang menarik tentang pembelajaran kanak-kanak anda :)
Selasa, 23 Januari 2018
PENGENALAN
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
RUJUKAN
1. https://www.google.com/search?biw=1366&bih=662&tbm=isch&sa=1&ei=gH7lWtHxBoPcvQShq67QAQ&q=lembaran+kerja&oq=lemba...
-
DEFINISI SAINS Kata sains berasal daripada bahasa Latin "scientia" yang bearti pengetahuan. Berdasarkan webster new collegiate d...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan